UITZOOMEN

Herken jij, net zoals deze mier, dat het soms voelt alsof je rondjes loopt en je er niet uit kunt breken terwijl je dat wel graag wilt? En dat je jezelf daarmee kleiner houdt dan je eigenlijk zou willen?

Dan helpt uitzoomen om het van een afstandje te bekijken. Dat geeft overzicht waardoor nieuwe inzichten en invalshoeken kunnen ontstaan.

Hoe?

Door bewust met de kracht van je gedachten, je nadenkende brein mee te nemen en uit te dagen om meerdere invalshoeken te bekijken. Om te zien dat je soms zelf je beperkende lijn trekt want ‘limits only exist in your mind’.

Bekijk dit proces eens bij jezelf met een neutrale en milde houding. Dat betekent dat je alle meer negatief getinte gedachten zoals ‘dit werkt niet of dit werkt bij persoon X wel maar bij mij niet of wie ben ik om dit te doen’ op een kalme manier waarneemt en er niet over gaat oordelen dat deze gedachten ‘fout’ of ‘niet goed’ zijn.

Als je je realiseert dat jouw meer negatief getinte gedachten bedoeld zijn om je te beschermen als mens vanuit een oeroud overlevingsmechanisme, kun je er objectiever naar kijken. Kun je er wellicht in je gedachten ook ‘dankjewel’ tegen zeggen om daarnaast ook andere, meer positief getinte gedachten te leren kiezen en ervaren om ernaast te zetten.

Kletspraat gedachten en inzichtelijke & oplossende gedachten

Weet dat je grofweg twee soorten gedachten hebt; je hebt de zogenoemde kletspraat gedachten die je klein houden en je hebt daarnaast de inzichtelijke en oplossende gedachten die helpend voor je groei en positieve gemoedstoestand zijn.

Praat bij het uitzoomen tegen jezelf in de ‘3e persoon’ dus niet vanuit je ‘ik’ maar vanuit in mijn geval ‘Marij’. Dat helpt enorm bij het loskoppelen van emotionele vertalingen die je niet vooruit helpen.

Focus daarna met juiste aandacht op het verkennen van alle mogelijkheden en oplossingen met je nadenkende brein. Je merkt dan vanzelf op als je inzichten krijgt die zowel vanuit je brein als je lichaam kloppen voor je. Bijvoorbeeld doordat je glimmende ogen krijgt of je een blij gevoel in je buik.

Positieve gedachten en emoties

Wist je, dat als je iedere dag voor het slapen gaan drie dingen opschrijft waar je dankbaar voor bent, je na een aantal weken makkelijker positieve gedachten en emoties ervaart?

Uitzoomen geeft je een breder perspectief om te leren en te verkennen, verruimt je blikveld waardoor je keuzemogelijkheden toenemen. Het is een vaardigheid die we kunnen leren en nodig hebben op weg naar persoonlijke groei en aanvonken.