De 5 manieren voor het maken van een salto, als het leven je laat struikelen

In ons leven komen we allemaal weleens zaken tegen die ons stevig onderuit halen. Die ons zó heftig en diep raken dat je in een -mentale, emotionele en lichamelijke- rollercoaster terecht komt. Je hebt het gevoel overspoeld te worden door een golf die je meesleurt naar een plek waar je helemaal niet wilt zijn. Herken je zo’n impactvolle rollercoaster?

Hoe kun je hier zo smooth en veerkrachtig mogelijk mee omgaan? Hoe krabbel je ‘lenig’ weer overeind? Hieronder beschrijf ik 5 fases van vallen én manieren om weer op te staan en een salto te maken.

Fase 1.     Ongeloof

Je kunt nog niet bevatten wat er gebeurd is, wat je overkomen is. Het voelt alsof je in een verkeerde film zit maar waarin jij wel de hoofdrolspeler bent. Je had niet gedacht dat dit zou gebeuren. Je hebt het gevoel omver geblazen te zijn.

Smooth en lenig ‘saltoën’: laat het gebeuren eerst überhaupt tot je komen. Sta in deze fase ‘even stil’ en neem geen overhaaste beslissingen en besluiten. Je brein staat in de alarm- en overlevingsstand. Zorg goed voor jezelf qua basisbehoeften zoals voldoende eten, bewegen en slapen. Ook al heb je hier geen zin in, doe het dan in ieder geval voor jouw lichaam.

Fase 2.     Onmacht

Je begint te beseffen dat het echt gebeurd is en voelt verzet, weerstand – woede, boosheid, onmacht, verdriet, pijn- met je verstand en je gevoel. Je hebt geen invloed op het gebeuren dat je ‘is overkomen, is aangedaan’ door een situatie of een gebeurtenis.

Smooth en lenig ‘saltoën’: geef het de tijd en uit, daar waar kan en met wie je wil, je emoties en gevoel. Ga niet met je emoties vechten dat ze niet ok zijn, er niet mogen zijn of ze als een bal onder water duwen. Want dan komen ze keihard naar boven en heb je er meer last van. Je emoties voelen is belangrijk. Ze worden ten alle tijden met voorrang afgevuurd door je brein en willen gevoeld worden. Emoties hebben een functie en betekenen letterlijk ‘bewegen’. Dit betekent niet dat je ze overal te pas en te onpas hoeft te delen, het betekent wel dat je goed gaat voelen wat helpend en steunend voor je is en wat niet.

Fase 3.     Bezinken

Het gebeuren begint tot je door te ‘sijpelen’ en in te dalen. Bezinken is een uitdagende fase want het dringt nu tot je door. Je kunt het gebeuren niet veranderen; het is nu eenmaal gebeurd. Hierbij past de quote: ‘Accepteer wat je niet kunt veranderen en verander wat je niet kunt accepteren’. Je komt in deze fase een diversiteit van emoties, gevoelens en gedachten tegen waarmee je ‘te dealen’ hebt.

Smooth en lenig ‘saltoën’: ben mild voor jezelf omdat je het nu niet makkelijk hebt. Neem en gun jezelf tijd en ruimte. Doe of laat waar jij behoefte aan hebt, wat voor jou belangrijk is en energie geeft. Je bent niet je emoties, je hebt ze. Afleiding in de vorm van sporten, lezen, meditatie, netflixen of iets wat jij prettig vindt en zin in hebt, leiden je gedachten af en zorgen voor wat kalmere en ontspannen momenten. Focus je op de werkzaamheden die je moet doen en belangrijk zijn. Blijf ten alle tijden goed voor je basisbehoeften -zoals voeding, bewegen en slapen- zorgen.

Fase 4.     Verkennen

Je begint op te krabbelen en dichter bij jezelf te komen, meer met vertrouwen in je eigen kracht. Je bekijkt wat er gebeurd is -door je eigen bril- en daarnaast lukt het je om ook uit te zoomen en meer te relativeren. Je maakt ruimte om het vanuit verschillende perspectieven en brillen te bekijken. Door het intern te herkauwen en eventueel informatie en kennis te verzamelen, krijg je op een gegeven moment helderheid en inzichten. Je hebt er nog steeds last van echter ziet ook een aantal lichtpuntjes in de dikke donkere laag. Je bewuste brein kan nu meehelpen met nadenken, relativeren, emoties reguleren en impulsen onderdrukken die niet helpend voor je zijn.

Smooth en lenig ‘saltoën’: heb aandacht voor je zelfobservatie, onderzoek en reflectie want emoties hebben je iets te zeggen. Voel dieper en bewuster wat het is dat je raakt. Minder vanuit het ego en slachtofferschap ‘wat mij is overkomen en aangedaan’ en meer vanuit je liefdevolle hart en kracht. Hier kun je zelf iets aan doen want daar heb je invloed op. Verken vragen zoals bijvoorbeeld:

  • Wat heeft het mij te zeggen? Wat heeft het mij te leren?
  • Welke houding en gedrag past bij mij?
  • Hoe ziet het eruit als het mij lukt om er kalm en wijs mee om te gaan?

Je kunt het gebeuren niet veranderen, je kunt wel bepalen hoe je ermee om wilt gaan. Je kunt een ‘shift’ in je gedachten maken door ze te observeren en uit te zoomen om daarna bewust te kiezen voor positievere gedachten die je meer lucht en liefde geven. Hierbij geldt de kracht van herhaling en oefening, hetgeen inspanning en volharding van je vraagt.

Fase 5.     Aanvaarding

Dit is de fase waarin je al ‘veel samengewerkt’ hebt met je binnenwereld en bewustwording als zelfscan. Je komt in een rustiger vaarwater. Soms pieken er nog naweeën op met daarnaast momenten van berusting en aanvaarding. Je kunt het gebeuren een plaats geven. In eerste plaats voor jezelf, om jezelf lucht en ruimte te geven en om niet in een kramp of wroeging te blijven. Om je hart niet op slot te zetten maar je energie te laten stromen. Zodat er ruimte komt voor je proactieve zelf om zaken op te pakken die jij de moeite waard vindt en waar jij blij van wordt. Mentaal en emotioneel veerkrachtig goed voor jezelf zorgen.

Smooth en lenig ‘saltoën’: blijf dicht bij jezelf en voel goed hoe jij erin zit. Het maken van een salto is een proces van ‘vallen en opstaan’ en ‘het een plaats geven’. Dat agendeer je niet door het in je agenda in te plannen en klaar is kees. Ook al zou je dit met je verstand het liefste willen, je weet en voelt dat het zo niet werkt. Hierbij gelden de principes van ‘volg je hart, je buikgevoel én manage je brein’. Het gaat over deze interne samenwerking en dynamiek waarbij emoties van rechts komen en je met je bewuste brein kunt leren te kneden hoe je daarmee om wilt gaan.

Samenvattend

Het maken van een salto is een levenskunst die door alle mensen beoefend wordt. Het biedt je de kans om meer van jezelf te weten te komen en te leren in relatie tot je omgeving. Je wordt leniger door er bewust mee om te gaan; welke antwoorden en inzichten heeft het gebeuren als leermoment voor je in petto. Wat klopt voor jou, zowel met je verstand als met je gevoel.

Zonder vallen geen opstaan, zonder stroef geen smooth, zonder stijf geen lenig en zonder struikelen geen salto. Het leven is altijd én-én. En wij hebben als mens het unieke en bijzondere vermogen dat veerkracht, weerbaarheid en wendbaarheid heet. Om als het leven je laat struikelen een salto te maken.

 

Note: De genoemde fases kunnen in verschillende volgorde en kris kras door elkaar gevoeld en doorleefd worden. Het ligt eraan met welke emotionele beleving je mentale veerkracht onder druk wordt gezet. Het maken van een salto gaat niet in een rechte lijn maar is een proces.

 

#aanvonken #levenshouding #leiderschap #persoonlijkekracht #veerkracht #breinhartbuik #emotieregulatie #groeimindset #emotiemanagement #stopdenkvoeldoe #switch #ontwikkeling #persoonlijkeontwikkeling #persoonlijkegroei #gedrag